Vanliga frågor

“Frequently Asked Questions”

Dem vanligaste ställda frågorna besvaras här nedanför. Finns din fråga inte med är du självklart välkommen att kontakta oss, så ska vi hjälpa dig!

Vad gör jag när elsystemet helt eller delvist inte fungerar?

Bedöm skadans omfattning
Om det är mörkt hos grannarna också ligger felet antagligen hos ditt elbolag. Kontakta ditt elbolag och gör en felanmälan, så skickar de sina tekniker för att lösa problemet.

Försök klura ut när och hur felet kunde ha uppstått
När gick strömmen? Vad gjorde du precis innan? Om du inte befann dig i fastigheten när det blev strömlöst fråga de som var plats. Någon kanske kopplade in en trasig maskin eller hade för många elapparater på samtidigt.

Ta reda på var felet är lokaliserat
Är hela fastigheten utan ström eller bara vissa delar? Om enbart vissa delar är utan ström brukar orsaken oftast vara att en säkring har gått. Därför bör du först kolla alla säkringar. Om någon säkring är trasig ska du byta den. Om säkringarna är hela så har det antagligen gått en säkring vid elmätaren. I ska det sitta tre huvudsäkringar, om 16 ampere (GRÅ) eller 20 ampere (BLÅ). Prova i så fall att byta ut samtliga tre huvudsäkringar i elmätarskåpet.

Är din fastighet fortfarande utan ström, helt eller delvis, kontakta oss på Grön El Stockholm: 0739079721

Är du utan ström?

Kontakta Grön el Stockholm så hjälper vi dig direkt. Du slipper länga väntetider. Vi är hos dig inom 1 timme, dag och natt. Ring oss på 0739079721.

Är problemet akut?

Har du problem med elen men är osäker på om felet behöver åtgärdas omgående? Kontakta Grön El Stockholm så gör vi den bedömningen. Om du väntar kan problemet bli värre och även farligt för dig och andra. Ring oss på 0739079721.

När jordfelsbrytaren löser ut – Det här kan du göra

Börja med att slå till jordfelsbrytaren och kolla om det löser ut igen. Om inte så handlar det antagligen om en tillfällig störning. Skulle det inträffa fler gånger kontakta Grön El Stockholm 0739079721 så skickar vi en elektriker att hjälpa dig.

Om jordfelsbrytaren löser ut direkt efter att du slagit till den betyder det att det finns ett fel som måste åtgärdas. För att lokalisera felet kan du följa dessa steg:

  1. Skruva ur alla säkringar och slå till jordfelsbrytaren igen. Alternativt kan du slå ifrån automatsäkringarna och slå till jordfelsbrytaren igen.
  2. Därefter återställer du säkringarna en i taget. När jordfelsbrytaren löser ut igen vet du var felet finns, det vill säga säkringen som sist återställdes.

OBS! Om jordfelsbrytaren löser ut igen innan du återställt någon säkring betyder det att felet finns i eller före centralen. I så fall ska du kontakta Grön el Stockholm för hjälp.

  1. När du har kommit fram till vilken säkringsgrupp felet finns i ska du dra ur alla apparater som är stickproppsanslutna till den säkringsgruppen. Sedan slår du till jordfelsbrytaren. Om den löser ut på nytt betyder det att felet finns i den fasta installationen eller i en fast ansluten apparat. Kontakta då Grön el Stockholm så hjälper vi dig.
  2. Anslut en apparat i taget, medan jordfelsbrytare är inkopplad, tills den återigen löser ut. Då är det förmodligen den sist anslutna apparaten som är felaktig. Lämna in apparaten för undersökning och reparation ifall det går.

Vad är problemet?

Ibland är det inte lätt att veta vad som orsakar felet, till exempel vägguttag som inte fungerar, lampor som blinkar, säkringar som går, och dylikt. Kontakta Grön el Stockholm så skickar vi en av våra legitimerade elinstallatörer som identifierar och åtgärdar felet.

BEHÖVER DU HJÄLP?

Kontakta oss redan idag!





    electricFAQ